K U U K A U D E N    S A N A                    Uskontunnustus

 

Marraskuu

Ei pahat - vaan pyhät 

Efs1:4 Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. 

Monta kertaa, kun Paavali kirjoitti kirjeensä, aloitti hän ne tervehdyksellä pyhille. Keitä olivat nämä pyhät? Ne olivat Kristuksessa Jeesuksessa olevat uskovat. Et ole enempää mikään syntisäkki. Kun pelastuit niin sinut asetettiin Kristukseen Jeesukseen. Jeesus on uusi elämäsi. Sinä elät Hänessä ja Hän sinussa. Sinä olit syntinen ennen pelastustasi.

Room 3:23 sanoo että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

Mutta NYT sinä olet pelastettu, nyt sinä olet vanhurskas ja nyt sinä olet pyhä, ja tätä kaikkea JEESUKSESSA! Jumala katsoo sinua Poikansa kautta ja sinä olet Pojassa ja Poika on sinussa. Asemassasi olet pyhä Kristuksessa Jeesuksessa. Vaelluksesi Jumalan kanssa alkaa ymmärtämällä asemasi. 

Haluatko vieläkin kutsua itseäsi syntisäkiksi? 

Jumalan rauhaa

Pastori Marcus Saukkonen

 

 

Lokakuu

SINUT ON LUOTU MENESTYMÄÄN! 

Joh 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin ja asetin, että te menisitte ja kantaisatte hedälmää ja että teidän hedelmänne pysysisi: että mitä ikinä te anotte isältä minun nimesäni, hän sen teille antaisi

Jumala tahtoo että seurakuntamme elää menestyksessä! Missä menemme kirkkaudesta kirkkauteen ja voitosta voittoon.
Jumala tahtoo että SINÄ elät menestyksessä, missä yhä enenevissä määrin näet Jumalan hyvän tahdon kohdallasi. Mikään ei ole sinua vastaan, mutta sen sijaan sinulla on Jumala joka on puolestasi!

Ensimmäisessä seurakunnassa Jumalan Sana menestyi ja levisi. Tänään Herra tahtoo että Hänen Sanansa menestyy seurakunnassamme ja sen kautta. Menestystä niin, että useammat pelastuisi. Menestystä niin, että useampi parantuisi. Menestystä niin, että useammat vapautuisi, ja menestystä niin että entistä enemmän näemme sen mitä Isämme sydämellä on.

Sinut on luotu menestymään vaelluksessasi ja Jeesuksesta kertovan sanoman levittämisen palveluksessasi! Jumalan tahto kohdallasi on Jeesuksesta hyvien, iloisten ja positiivisten uutisten levittäminen.

Sinä olet se henkilö jota Jumala haluaa käyttää!
Sinä olet kaikkea mitä Jumalan Sana sanoo sinun olevan!
Sinulla on kaikkea sitä mitä Jumalan Sana sanoo sinulla olevan!
Sinä voit tehdä kaikkea sitä mitä Jumalan Sana sanoo sinun pystyväsi tehdä!

Jeesus asuu sinussa ja yhdessä Jeesuksen kanssa kuljemme näin eteenpäin Hänen voittokulkueessa!

Jumalan rauhaa
Pastori Marcus Saukkonen

 

 

 

Syyskuu

PSALMI 51  (Raamattu kansalle käännöksen mukaaan).

1 Musiikinjohtajalle. Daavidin psalmi

2 profeetta Naatanin tultua hänen luokseen sen jälkeen, kun hän oli yhtynyt Batsebaan.

3 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden.           

4 Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.

5 Minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina edessäni.

6 Sinua Ainoaa vastaan olen syntiä tehnyt, olen tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi. Sinä osoittaudut vanhurskaaksi puheessasi ja puhtaaksi tuomitessasi.

7 Katso, synnin alaisena olen syntynyt, synnin alaiseksi sikisin äitini kohdussa.

8 Totuutta sinä tahdot sisimpään saakka, ja salassa sinä ilmoitat minulle viisauden.

9 Puhdista minut synnistä iisopilla, niin minä puhdistun. Pese minut, niin tulen lunta valkeammaksi. 10 Anna minun kuulla iloa ja riemua, ratketkoot riemuun luut, jotka olet murskannut.

11 Peitä kasvosi näkemästä syntejäni ja pyyhi pois kaikki pahat tekoni.

12 Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista vahvaksi henki minun sisimmässäni.

13 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.

14 Anna minulle jälleen pelastuksesi ilo ja tue minua alttiuden hengellä.

15 Minä tahdon opettaa väärintekijöille sinun tiesi, että syntiset palaisivat sinun luoksesi.

16  Vapauta minut verivelasta Jumala, Jumala, minun pelastajani. Silloin minun kieleni laulaen ylistää sinun vanhurskauttasi.

17 Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa sinun ylistystäsi.

18 Sillä sinä et halua uhria, sen kyllä antaisin, polttouhri ei ole sinulle mieleen.

19 Jumalalle kelpaava uhri on särkynyt henki. Särkynyttä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, halveksi.

20 Tee laupeudessasi hyvää Siionille, rakenna Jerusalemin muurit.

21 Silloin sinä miellyt vanhurskauden uhreihin, polttouhreihin ja kokonaisuhreihin. Silloin uhrataan härkiä sinun alttarillasi.

 

Daavidin psalmi.

 

 

 

Elokuu 

Kesä on ollut lämmin ja välillä jopa helteinenkin. Luonto odottaa sadetta. Koivut pudottaa lehtensä ikään kuin nyt jo olisi syksy. Kesä on monelle myös hiljaista aikaa. On ollut aikaa miettiä ja ehkä on ollut hetkiä Herran kasvojen etsimiseenkin. 

On rukous, jonka Jumala aina kuulee ja johon hän vastaa aina myöntävästi ja se kuuluu näin: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!”

 

Tämän Jeesus kertoi kertomuksessaan kahdesta rukoilijasta temppelissä.  Luukas 18:9-14.” Muutamille, jotka olivat vakuuttuneita omasta vanhurskaudestaan ja halveksivat muita, Jeesus kertoi tämän vertauksen: ”Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus ja toinen publikaani. Fariseus asettui seisomaan ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään sellainen kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikesta, mitä ansaitsen.’ Mutta publikaani seisoi taempana eikä tohtinut kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.’  Minä sanon teille: hän meni kotiinsa vanhurskautettuna, tuo toinen ei. Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” 

 

Sama asia tulee esille vuoropuhelussa kahden pahantekijän kanssa, kun he riippuvat yhdessä Jeesuksen kanssa ristillä.Toinen pahantekijöistä herjasi Jeesusta, johon toinen vastasi, että ”etkö edes pelkää Jumalaa?.  Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa.” Ja hän pyysi Jeesukselta, että muista minua, kun tulet valtakuntaasi. Jeesus vastasi heti hänelle, että jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.

 

Jeesus nousi kuolleista ja elää tänäänkin. Hän on meidän syntiemme sovittaja ja Hän odottaa, että juuri Sinä kääntyisit Hänen puoleensa ja tunnustaisit olevasi syntinen. 

Syntinsä tunnustava rukoilija tulee aina kuulluksi. Jeesus armahtaa hänet ja rukoilijan sydän täyttyy rauhalla ja ilolla.

 

Roomalaiskirjeessä 6:23. luemme ”Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme”. 

”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”. Tätä rukousta Jeesus odottaa huuliltamme lausuttavan hänelle jo tänään.

  

Reino Pitkänen

 

 

Heinäkuu

Keskikesä ja loma-aika parhaimmillaan! Saamme nauttia Pohjolan lyhyen kesän lämpimästä ja auringon valosta pitkän,  kylmän talven jälkeen. Rannat vetävät puoleensa mittarin yltäessä hellelukemiin. Kotikaupunkini kalliorannat ja lahdenpoukamat ovat kesää parhaimmillaan, saaristosta puhumattakaan !

Sana "kallio" tuo mieleen jotain turvallista, järkähtämätöntä. Jotain mikä ei horju, ei heilu kovimmissakaan myrskyissä. Löysin kätköistäni runon / mietelmän, jonka olin jo 7. heinäkuuta vuonna 1994 kirjoittanut:

Luodolla

Pettymyksen pärskeet ja surujen suuret hyökyaallot

lyövät sydämeni kallioluodan rantaan,

jolla Perus-Rauhan punainen tupa,

tuo ajallisen onneni suloinen maja,

seisoo Ilon valkoisin ikkunapielin.

Kirkkain, puhtain värein se seisoo Armon aamuauringon valossa,

- myrskyn jälkeen..

Sydämeni kallioluoto on Kristus.

Raamattu, Jumalan iätikestävä sana puhuu myös kalliosta, jolle ihmiselämä on turvallista perustaa. Daavid runoilee monissa psalmeissaan turvakalliosta, jolle hän pakeni hädän hetkellä. Vihollinen ajoi takaa ja uhkasi hänen henkeään, mutta Daavid tiesi, mistä tulee apu : " Apu tulee minulle Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan. "Sydämensä kiitollisuuden Daavid pukee sanoiksi psalmissa 18:2,3 näin:  "Sydämestäni minä rakastan sinua, Herra, minun voimani, Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani, minun Jumalani, kallioni, jonka turviin pakenen, minun kilpeni, pelastuksen sarvi ja turvapaikkani. " Jumala oli antanut hänelle riemullisen voiton !

Mutta joskus Daavid sai kokea avun viipyessä, että kallio oli aivan kuin saavuttamattomissa. "Maan ääristä minä sinua huudan, kun sydämeni nääntyy ! Saata minut kalliolle, joka on minulle liian korkea." Ps. 61: 3.

Tämä lienee monta kertaa meidänkin kokemuksemme. Mutta Jumala on uskollinen, Hänen apunsa tulee yhtä varmana kuin auringon nousu. Luotetaan Häneen, Jumala ei petä omiaan, jotka Häntä huutavat avuksi. Ja ellet vielä voi sanoa sydämessäsi, että olet Jumalan oma, niin käänny rukoillen Jeesuksen puolee. Hän on ainoa tie Isän luo. Jeesus on ristinkuolemallaan maksanut koko maailman syntivelan, sinun ja minun. Hän antaa synnit anteeksi, sille, joka sitä pyytää.

Jeesus on kallio, joka kestää siinä viimeisessä suuressa myrskyssä, joka on jokaisen ihmisen osa, -kuolema. Hän kantaa meidät iankaikkiseen kotiin, taivaan kirkkauteen, jonne jo monet Jumalan omat, meidän rakkaamme ovat jo saaneet siirtyä. Näin me saamme lohduttaa toisiamme. Siunattua ja valoisaa kesää!

Eija Pitkänen

 

Kesäkuu

Nyt voimme sanoa, että jo joutui armas aika ja suvi suloinen. Kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen.

Tätä Jumalan hyvyyttä olemme saaneet kokea  näin ihanan lämpöisen alkukesän myötä. Sydämen täyttää ilo ja riemu kylmän talven jälkeen ja koko sielumme ja ruumiimme saa tuntea Jumalan läsnäolon monella tavalla.

Luonto on kauneimmillaan kaikkine kukkatarhoineen. Muuttolinnut ovat löytäneet tiensä tänne Pohjoiseen – jopa pääskynen visertää niin kauniisti liitäessään taivaalla. Näin Jumala huolehtiin luomastaan maailmasta.

Hän ei ole unohtanut meitä ihmisiä myöskään.  Synti tuli ja asettui asumaan meidän sydämeemme, mutta Jumala lähetti Poikansa, ettei yksikään, joka uskoo häneen joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän. Hän antaa meille meidän syntimme anteeksi ja antaa voimaa rakastaa toinen toistamme. Jeesus antaa rauhan sydämiimme eikä  pelkoa ja turvattomuutta kuten maailma antaa.

Jos et vielä omista tätä rauhaa, tee päätöksesi  jo tänään . Usko Jeesukseen ja ala luottaa Häneen.

Kesä on yhdessä olon aikaa. On mahdollisuus tavata ystäviä ja vaihtaa kuulumisia. Saamme iloita yhteisestä uskosta Jeesukseen.

Lämmin kesäpäivä antaa myös meille tilaisuuden olla yhdessä ulkona ja grillata sekä paistaa vaikkapa lättyjä sekä käydä telttakokouksissa Juhannuksen aikaan.

Antakoon kesä meille jälleen loman ja vapaa-ajan myötä  uusia voimia syksyä ja talvea varten, että voisimme elää Jeesuksen yhteydessä seuraten Hänen opetustaan , jonka Hän on meille sanassaan antanut.

Lämpöistä kesää ja yhdessäoloa Teille kaikille !

Pirjo Lehtimäki

 

 

 

TOUKOKUU 

KEVÄTTÄ SYDÄMIIN 

”Kun kevät kaunis tuli, soi Luoja lämpöisen.

Maan silmästä jo suli jääkyynel huurteinen.

Taas päivänpaistehessa jo linnut lauloivat

Ja lapset lehtosessa iloisna juoksivat.”  

Tämä ihana Sakari Topeliuksen runo soi usein mielessäni keväisin. Kun siihen vielä lisää vapaasti käännetyn saksalaisen version, se vain lisää ihmisen kaipaavaa valon, kauneuden ja lämmön odotusta. ”Oi, tule rakas toukokuu ja tee puut jälleen vihreiksi ja anna minun nähdä rinteillä pienten orvokkien kukkivan….” 

Leskenlehti! Kotipihan piilossa olleet sinivuokot kukkivat! Valkovuokkoja! Keltaisia mukulaleinikkejä massoittain! Kevätesikoita eri väreissään ja loputtomasti erilaisia kasveja alussaan! Linnut kokoavat ahkerasti rakennustarpeita pesien valmistukseen. Ja ulos vihreälle laitumelle päästetyt, karitsoita kantavat lampaat pääsivät valoon ja raittiiseen ilmaan. Nyt on kevät!  

”Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat. Eivät ne tee työtä eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei edes Salomo kaikessa loistossaan ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.”  Luuk 12: 27

Katsele ja opettele kiittämään Jumalan hyvyydestä sinua kohtaan.  

Iloitseeko sisimpäsi tästä Jumalan luomasta kauneudesta, joka aivan kuin hoitelee sielua kylmän talven ja sateisten säiden jälkeen?

Kiitä! Kiitä sittenkin, vaikka mieltäsi joskus mutruttaakin. Jumala, kaiken kauniin Luoja, on kiitoksen arvoinen ja siitä kiitoksesta sinä itsekin rikastut ja huomaat pian olevasi kevätmielellä. 

Kaipaako sisimpäsi myös hengellistä kevättä? Elämä on ollut raskasta ja täynnä vastoinkäymisiä. Ehkä sairautta, kuolemaa lähelläsi tai muuta synkkää. Rukoilen  puolestasi, että saisit avata sisimpäsi Jeesuksen läsnäololle, että Hän saisi tulla valoksi sinunkin sisimpääsi. 

”Ylistä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeään.

Ylistä Herraa, minun sieluni, äläkä unohda, mitä hyvää hän on tehnyt. ” Ps. 103:1-2 

 

Siunattua ja hoitavaa kevättä sinulle toivoen

Anna-Liisa Lindeman

 

 

 

Huhtikuu

Jumalan Sanan auktoriteetti 

”Onko Jumala todella sanonut ?”. Jumalan suuruus ja suvereenisuus on hämärtymässä, jopa tämän ajan kristikansan keskellä. Kyseenalaistetaan Jumalan olemassa olo ja hänen työnsä. ”Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä” Room.14:17. Joskus voimme tehdä tekoja/asioita, jotka eivät ole Jumalan mielen mukaisia. Synti ja himot voivat ohjata tahtoelämäämme.

 

Sanan Jumala ilmestyy ja puhuu vielä tänä päivänä. 1Sam.3:21:” Ja Herra ilmestyi edelleenkin Siiloassa; siellä Herra ilmestyi Samuelille Siiloassa Herran sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille.”

Johannes kirjoittaa 1:14:”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Kirjeessä Galatian seurakunnalle Paavali kirjoittaa, ketkä eivät peri Jumalan valtakuntaa. Lista on aika suora ja selvä:” Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niin kuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.” Jumalan sana on iäti kestävä ja ikuisuuteen kantava. On paljon sanoja, joiden luullaan olevan Jumalan antamia, vaikka ne voivat olla oman sydämen tuntemuksia.

 

Auktoriteetti = ”Tarkoitetaan tietojensa, asemansa tai persoonansa takia kunnioitettua, arvostettua ja käskyvaltaista henkilöä tai tällaisen henkilön asemaa”. 

”Jeesus sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä” Matt. 28:18.

Eräässä laulussa lauletaan ”Hän pitää maailmamme kädessään”. Tämä kuvaa Hänen suuruuttaan ja valtaa, jonka Jumala Jeesukselle antoi. Jeesuksella on valta antaa syntejä anteeksi. Jo Jeesuksen eläessä fariseukset sanoivat: ”Hän pilkkaa Jumalaa”.

 

Raamatun sana ja hengelliset arvot ovat kallio

ja perusta koko olemassaololle ja elämälle, jota tänä aikana yritetään vetistää ja laittaa sivuun. Monet maalliset lait ovat olleet peilattuja Raamatun sanan valossa. Nyt lakivaliokunnat muokkaavat lakeja/sääntöjä, jotka ovat ihmisille ”mieleen”.

Raamatussa Jesajan kirjassa on kehotus meille kaikille:” Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä. Jesaja 66:2

 

Reino Pitkänen